niedziela, 14 marca 2021

Józef Tomanek (1862-1927)

JÓZEF TOMANEK

Data i miejsce urodzenia / Date and place of birth: 19.03.1862 Ligota Alodialna [1][2]

Ojciec / Father: Józef Tomanek (1832-1912) [2]

Matka / Mother: Katarzyna Gembala (1841-1904) [2]

Data i miejsce zgonu / Date and place of death: 19.07.1927 Grodziec [1][2]

Wyznanie / Denomination: rzymskokatolickie / Roman Catholic [2]

Zawód / Occupation: nauczyciel w Grodźcu, działacz społeczny / teacher in Grodziec, social activist [1][2]

Data ślubu / Date of marriage (1): 27.09.1884 [2]

Żona / Wife (1): Albertyna Brandys [2]

Data ślubu / Date of marriage (2): 25.01.1913 [2]

Żona / Wife: (2): Józefa Brandys, wdowa po Józefie Międzybrodzkim / widow after Józef Międzybrodzki [2]

Przypisy / Footnotes

[1] Józef Golec, Stefania Bojda, Słownik biograficzny ziemi cieszyńskiej, Vol. 2, Cieszyn 1995, 245.

[2] Michael Morys-Twarowski: Dzieje rodu Tomanków ze Śląska Cieszyńskiego od XVII do początku XX wieku. Chorzów 2020, 209-215.

3 komentarze:

  1. Witam. Josef Tomanek widnieje w moim drzewie genealogicznym. Zarówno pierwsza żona Albertina (pochowana w Grodzcu) jak i druga Jozefa ( Strumień) to siostry mojej praprababki Marie Chroboczek z domu Brandys. Pozdrawiam. Estera

    OdpowiedzUsuń
  2. Józef Tomanek był z kolei bratem mojej praprababki, Anny Morys z domu Tomanek. Wiem, że syn Józefa, Henryk, zbierał materiały do genealogii nie tylko Tomanków, ale też Brandysów. Pozdrawiam. Michael

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za odpowiedź. Zbyt późno zaczęłam się interesować przodkami. Większość moich krewnych już nie żyje. Ciotka z Pogórza (wydaje mi się, że to córka siostry Henryka o którym Pan wspomniał wyżej) interesowała się genealogią naszej rodziny. Miała zrobione drzewo. Opowiadała mi o Tomankach, Drahokoupilach i Brandysach a także o rodzinie Międzybrodzkich z Piechowic. Aczkolwiek było to bardzo dawno temu... W tamtym czasie niezbyt mnie to interesowało. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń